Néhány gondolat magáról a coach tevékenységről:
A coaching négyszemközti, speciális beszélgetésforma, melynek során olyan kérdéseket kezelünk, ami a kliens elvégzett feladatait és szerepeit, valamint a személyiségét érintik. Például:
- hol tartok, merre fejlődhetek, mik a közeli és távlati céljaim /látásmód fejlesztés/
- a szükséges problémamegoldó és megvalósító stratégiák kifejlesztése
- a saját viselkedés vizsgálata és továbbfejlesztése, automotiváció
- szereptisztázás és álláspont meghatározás nehéz döntési helyzetekben
- továbblépés elakadt élethelyzetekben
Mi kell hozzá még? Szabad akarat, alkalom, lelkesedés, tanulási kedv, cél – és jövőorientáltság, időbeni behatároltság, kísérés.
A párbeszéd nem a problémamegoldásról szól, habár a probléma a folyamatban megoldódik. A coaching tudatosságról, a változás kalandjáról és a választásról szól. Annak módszere, hogyan vértezzünk fel embereket, hogy megtalálják saját válaszaikat, hogyan bátorítsuk, támogassuk őket azon az útjukon, amelyen fontos döntéseiket meghozzák, melyek következményeképpen a felelősségérzetük és az önbizalmuk is automatikusan stabilizálódik.
MIBEN SEGÍT A COACHING ÜLÉS ?
- Segít megtalálni, milyen cselekvési lehetőségei vannak a kliensnek /új perspektívák/
- Segít rálátást szerezni a témára, új szempontokat felismerni, a hozzáálláson változtatni /az előrehaladás apró jelei/
- Fejleszt – egyéni tréninget ad a célzottan intellektuális és érzelmi intelligenciát érintő kompetenciákban /alapkompetenciák, önismeret/
- Segít definiálni a személyes egyensúlyt, segít kidolgozni a célokat, a célokhoz vezető utat és támogat a változási folyamatban való megmaradásban /folyamatos reflexió/
A jövőt senki más nem határozhatja meg, mint maga az egyén.
Vannak jól hangzó kifejezéseink, működő technológiánk, de csakis a figyelem, a felismerő jelenlét (tudatosság) adhat választ a kérdéseinkre.
Az emberek könnyebben rájönnek a válaszra, ha maguk mondják ki és értik is azt, mintha te magad mondod nekik…